گردشگري ؛حلقه مفقوده توسعه- مقاله
گردش مالی بخش گردشگری
رديف
|
عنوان
|
ميانگين
|
ميزان
|
كل
|
1
|
هزينه كرد گردشگران خارجي
|
1840 دلار
|
2000000
|
12.8هزار ميليارد تومان
|
2
|
هزينه كرد گردشگران داخلي
|
50000 تومان
|
270000000
" با احتساب تنها یک روز ماندگاری"
|
13.5هزار ميليارد تومان
|
3
|
بودجه سالانه دولتي
|
-
|
-
|
304ميليارد تومان
|
4
|
طرح هاي توسعه گردشگري بخش خصوصي
|
-
|
-
|
200هزار ميليارد تومان
|
5
|
جمع كل
|
-
|
-
|
226.6هزار ميليارد تومان
|
سال
|
تعداد ورودي (نفر)
|
سال
|
تعداد ورودي (نفر )
|
350135
|
1383
|
1546000
|
|
1355
|
657930
|
1384
|
2735000
|
1360
|
167473
|
1385
|
2219000
|
1365
|
85801
|
1386
|
2034000
|
249103
|
1387
|
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
|
|
1375
|
573449
|
1388
|
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
|
1380
|
1585000
|
1389
|
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
|
1381
|
1500000
|
1390
|
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
|
1382
|
1659000
|
|
|
پيروزي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي |
فعاليت هاي دوران سازندگي
|
بهبود زير ساختها و مشارکت بخش خصوصي
|
آغاز فعاليت هاي توسعه گردشگري قبل از انقلاب اسلامي
|
نمودار تحولات گردشگري در ايران
https://www.facebook.com/groups/307294362755128/
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
در کتاب جاذبه های گردشگری ( مفاهیم ، مدیریت و برنامه ریزی ) آمده است که تحلیل سلسله مراتبی این مزیته رادارد:
1. يک چارچوب منطقي و رسمي براي مسائل ذهني و در نتيجه تسهيل قضاوت صحيح فراهم مي آورد.
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
معرفي کتاب شناخت صنعت گردشگري با رويکرد سيستمي
دکتر محمود ضيايي، مژگان تراب احمدي
انتشارات علوم اجتماعي درسالهاي اخير متناسب با گسترش نظام علمي گردشگري در مؤسسات آموزش عالي کشور، کتابهاي منتشر شده در زمينه آشنايي با سيستم گردشگري رشد چشمگيري داشته است. کتاب حاضر نيز در زمرهي اين کتاب ها قرار ميگيرد. اما دو مشخصه آن را از کتابهاي مشابه متمايز مي کند. يکي رعايت اختصار در عين حفظ جامعيت و مفيد بودن؛ براي اين منظور تلاش شده حتي الامکان مباحث کتاب به صورت شماتيکي در قالب اشکال، نمودارها و جداول ارائه گردند. ديگري حاکميت رويکرد سيستمي (نظام گرا)؛ اين مهم در ساختار، ترتيب و توالي مطالب کتاب نمود يافته است. اميد است توجه نويسندگان به اين نکات به تسهيل و تسريع فرايند يادگيري و درک مطالب گسترده و پيچيده گردشگري توسط دانشجويان و ساير خوانندگان کتاب کمک نمايد.
مرکز پخش: تهران خ انقلاب ، بين 12فروردين و ارديبهشت کتابفروشي آگاه66467323
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
مقدمه
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
شاخصهاي رقابت پذيري در صنعت گردشگري
- تشديد رقابت
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
مقدمه
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
راهکارهاي علمي جذب زائران به مشهد مقدس
2- اهميت و ضرورتزائر از بعد اقتصادي
سال
|
1385
|
1386
|
1387
|
1388
|
تعداد گردشگران داخلي
|
21667228
|
22720608
|
19853307
|
28286280
|
سال
|
1385
|
1386
|
1387
|
1388
|
تعداد گردشگران خارجي
|
211212
|
142382
|
231166
|
268958
|
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
مدل مفهومي برنامه ريزي بازاريابي گردشگري- ترجمه از : سعید داغستانی
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
«گردشگري صنعتي»
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
دستيابي به سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404
برچسبها:
تعيين بازارهاي هدف توريسم بين المللي با استفاده از تکنيک جذابيت بازار/ موقعيت رقابتي
واژگان کليدي: بازارهاي هدف، توريسم بين المللي، تکنيک جذابيت بازار/موقعيت رقابتي
مقدمه
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
الزامات دستيابي به اهداف سند چشم انداز كشور با تاكيد بر مفاهيم ........
سعيد داغستاني
پيتر دراكر در كتاب خود تحت عنوان جامعه پسا سرمايه داري عنوان مي كند كه مهمترين منابع اقتصادي، ديگر سرمايه يا منابع طبيعي و نيروي كار نيستند؛ اين منبع اقتصادي بنيادي دانش است و خواهد بود(رادينگ، 1383). شکل گیری جامعه پسا سرمایه داری، پيدايش عصر اطلاعات و حاکميت اقتصاد دانش محور، ظهور ديدگاه های پست مدرنيستی در عرصه کسب و کار و تشديد محيط رقابتی در اثر ظهور انقلاب فن آوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) از يکسو و حاکم شدن رويکرد توسعه پایدار و ديدگاه بلند مدت در فرآیندهای توسعه، ضرورت تدوین برنامه های استراتژیک و اسناد چشم انداز را برای تمامی کشورهایی که در این عصر در پی کسب موفقیت در صحنه جهانی هستند، را متذکر می سازد.
موضوع دگرگوني
|
تبعات اين دگرگوني
|
جهاني شدن اقتصاد
|
- مديريت و کنترل در بازار گسترده جهاني
- رقابت در بازار هاي جهاني
- گروههاي جهاني کار
- سيستمهاي جهاني تحويل کالا
|
تغيير در اقتصاد صنعتي
|
- اقتصاد بر پايه دانش و اطلاعات
- رقابت پرشتاب
- محيط پرتلاطم
- کوتاه شدن چرخه زندگي فرآورده
- کالاها و خدمات جديد
- بهره وري بالا
|
ادامه دارد.....
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
چکيده
- گردشگري مدرن يک فعاليت و گونه نسبتا جديد در بسياري از کشورها مي باشد و بعضي از دولت ها و بخش خصوصي تجربه کم يا اندکي در توسعه مناسب گردشگري دارند. يک ديدگاه توسعه و برنامه گردشگري بلند مدت و استراتژيک مي تواند اصول راهنماي توسعه اين نواحي را فراهم نمايد.
- گردشگري يک فعاليت پيچيده، چند بخشي و تلفيقي مي باشد که مشتمل بر ساير بخش ها نظير کشاورزي، ماهيگيري، بخش توليد، جاذبه ها، مکان هاي تفريحي و فراغتي،تسهيلات و خدمات گوناگون، حمل و نقل و ساير بخش ها مي باشد. برنامه ريزي بلند مدت و هماهنگي در تمامي اجزاي توسعه براي اطمينان يافتن از توسعه منسجم تمامي اين عناصر بمنظور ارائه خدمات به گردشگران و جامعه ضروري مي باشد.
- اساسا گردشگري فروش محصولي تحت عنوان تجربه مي باشد که در آن بازديد کنندگان از تسهيلات و خدمات معيني استفاده مي نمايند. بايد از طريق فرآيند برنامه ريزي با ديدگاه استراتژيک بين نيازهاي بازار گردشگري و محصولات طوري انطباق برقرار کرد که در عين پاسخگويي به تقاضاي بازار هيچ گونه زياني در حصول به اهداف اجتماعي- فرهنگي و زيست محيطي وارد نگردد.
- گردشگري منافع اقتصادي مستقيم و غير مستقيمي ايجاد مي نمايد که مي توان آنها را با برنامه ريزي منسجم و دقيق بهينه نمود. بدون برنامه ريزي همه جانبه و داشتن چشم انداز واحد نه تنها ممکن است اين منافع بطور کامل محقق نشود، بلکه مشکلات اقتصادي نيز پديدار گردند.
- امروزه توسعه کليه انواع گردشگري بويژه گردشگري پايدار قابل توجيه مي باشد، اما به نظر مي رسد برنامه ريزي استراتژيک نوع مناسبي به منظور توسعه گردشگري مي باشد و مي تواند موجب اطمينان يافتن از اين موضوع شود که منابع طبيعي و فرهنگي گردشگري به درستي حفظ شده و در فرآيند توسعه نابود و تخريب نمي شوند.(Inskeep,E,1991,16-17)
برچسبها:
ادامه دارد...........
مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت گردشگري، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
شرکت هاي مادر تخصصي( هلدينگ)گردشگري منطقه اي
مقدمه
شرکت مادر تخصصي در گردشگري به شرکتهايي با هدف اعمال کنترل و مديريت اجزاء تشکيل دهنده صنعت گردشگري در غالب يک يا چند شرکت تابعه گفته مي شود. بايد توجه داشت که شرکت مادر تخصصي نوعا به شکل سهامي اداره مي گردد، مشخص است که شرکت هلدينگ، مستقيما محصول( کالا يا خدمت )عرضه نمي کند و دارايي هاي شرکت هلدينگ سهام شرکتهاي تابعه است. در حقيقت شرکت هلدينگ ستاد فرماندهي شرکتهاي تابعه است. بنابراين بايد داراي بينشي وسيع از کسب و کار شرکتهاي تابعه باشد تا بتواند شرکتهاي تحت فرمان خود را در مسير ارزش آفريني و هم افزايي به طور کارآمد هدايت و رهبري کند. ادامه دارد...................
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
برنامه ملي توسعه گردشگري جمهوري اسلامي ايران نخستين بخش از يك طرح فراگير بلندمدت براي توسعه و مديريت گردشگري كشور است. اهداف كلي توسعه بخش گردشگري عبارتند از كمك به ارتقا و تقويت روابط ايران با ساير كشورها به عنوان بخشي از استراتژي گفتگوي بين تمدن ها، ايجاد اشتغال براي جوانان و افراد بيكار، فراهم آوردن فرصت هاي اقتصادي درمناطق روستايي، افزايش درآمدهاي ارزي كشور، كمك به ارتقای سطح رفاه اجتماعي و مهمتر از همه حصول اطمينان از پايدار بودن توسعه گردشگري از لحاظ زيست محيطي و اجتماعي – فرهنگي.
در اين برنامه کشور ايران به هفت منطقه تقسيم شده است و براي هر يک از اين مناطق استراتژي و راهبردهاي توسعه گردشگري جداگانه اي در نظر گرفته شده است. هفت منطقه گردشگري ايران در جدول شماره 1-1 نشان داده شده است.
جدول شماره: مناطق گردشگري در ايران
شماره منطقه |
نام منطقه |
محدوده |
1 |
البرز |
استانهاي ساحلي درياي خزر (مازندران و گلستان)، استانهاي کوهستاني و کويري تهران، سمنان، قم، قزوين و مرکزي |
2 |
سبلان |
استان ساحلي درياي خزر (گيلان)، استان کوهستاني اردبيل، استان آذربايجانشرقي و دشت هاي استان زنجان |
3 |
غربي |
استانهاي همدان، آذربايجانغربي، کردستان، کرمانشاه، ايلام و لرستان |
4 |
پايتخت باستاني |
دشت هاي خوزستان و منطقه کوهستاني چهارمحال و بختياري |
5 |
قلب ايران (پرشيا) |
استان هاي کوهستاني و کويري اصفهان و فارس و استان کوهستاني کهگیلويه و بويراحمد و استان ساحلي بوشهر |
6 |
کاروان جنوبي |
استان هاي کويري يزد و کرمان و استان ساحلي هرمزگان |
7 |
مرزهاي شرقي |
خراسان و مناطق کويري و ساحلي سيستان و بلوچستان |
مأخذ: طرح ملي گردشگري
اهداف کلان و ملي برنامه ملي توسعه عبارتند از :
- كمك به تقويت روابط ايران با ساير كشورها به عنوان بخشي از استراتژي گفتگوي تمدن ها
- ايجاد اشتغال براي جوانان، زنان و بيكاران
- ايجاد فرصت هاي اقتصادي در مناطق روستايي
- افزايش درآمد ارزي كشور
- كمك به ارتقاء سطح رفاه اجتماعي
- مهمتر از همه كسب اطمينان از پايدار بودن توسعه گردشگري از لحاظ زيست محيطي و اجتماعي – فرهنگي
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
كليات
1. 1. مقدمه
در فرآيند سير تكامل مديريت محيط زيست به عنوان يك نظام گسترده و پويا براي مواجهه با آلودگي و تخريب محيطزيست، رويكردهاي پيشگيرانه بسياري مورد نظر قرار گرفتهاند. در اين راستا از پايان دهه 1960 ميلادي، ارزيابي اثرات زيستمحيطي به عنوان فعاليتي به منظور شناسايي و پيشبيني اثرات يك پروژه بر روي رفاه و سلامت انسان و نيز محيط بيولوژيكي او به منظور بررسي و انتشار اطلاعات اين اثرات مطرح و اجراي قانوني آن جايگاه ويژهاي در كشورهاي مختلف جهان يافته است (منوري 1380).
با توجه به اثرات تخريبي و بعضاً غيرقابل جبران و بسيار پرهزينه بسياري از پروژههاي توسعه، ارزيابي اثرات زيستمحيطي به عنوان يك ابزار قدرتمند براي دستيابي به توسعه پايدار از سال 1373 در كشور ايران نيز جايگاه قانوني يافته است و تعداد پروژههايي كه تاكنون توسط شورايعالي حفاظت محيطزيست مورد تصويب قرار گرفتهاند رو به افزايش است. پروژه حاضر «ارزيابي اثرات زيستمحيطي فعاليتهاي گردشگري در درههاي طرقبه و شانديز مشهد» نمونهاي از آن است.
ارزيابي اثرات زيستمحيطي عبارتست از فرايند و جريان بررسي و مطالعات رسمي جهت پيشبيني اثرات فعاليتها و عملكردهاي يك پروژه بر محيطزيست، سلامت انسانها و رفاه اجتماعي و يا به عبارت ديگر شناسايي و ارزيابي سيستميك پيامدهاي پروژهها، برنامهها و طرحها بر اجزاء فيزيكي - شيميايي، بيولوژيكي، اقتصادي - اجتماعي و فرهنگي محيطزيست است (كانتر 1996).
در روند انجام ارزيابي اثرات، فشارهاي وارده بر منابع طبيعي، خسارات و آسيبهاي احتمالي بر محيط، انسان، نوع معيشت و فرهنگ، شناسايي و پيشبيني ميگردد. پس از مرحله شناسايي و پيشبيني اثرات كه از طريق متدلوژي مناسب انجام ميگيرد. گزينه يا گزينههاي اصلاحي و اقدامات مناسب جهت كاهش اثرات سوء پيشنهاد ميشود.
انجام صحيح ارزييابي اثرات زيستمحيطي سهم بهسزايي در رسيدن به توسعه پايدار دارد زيرا مشخص ميكند كه پروژه مورد نظر چگونه و در چه سطحي اجرا شود تا اثرات غيرقابل قبول چنداني نداشته بشد و بيشترين سودمندي را عايد سازد. به ويژه ارزيابي اثرات زيستمحيطي ما را مطمئن ميسازد كه پروژه مورد نظر به نحوي اجرا ميشود كه:
· استفاده، حفاظت و مديريت منابع به نحو مناسبي صورت ميگيرد.
· استفاده از ظرفيتها و تواناييهاي محيط درخور و مناسب بوده است.
· سرمايههاي طبيعي تخريب نشده و يا به طرز غيرقابل برگشتي مصرف نشده اند.
· فرآيندهاي اكولوژيك و مناطق باستاني باارزش ايمن ماندهاند.
· سلامت انسان و رفاه جوامع حفظ شده و شكل سنتي زندگي از هم گسيخته نشده است.
منجر به دستيابي به منافع اقتصادي و اجتماعي پايدار و عادلانه ميشود.
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
کتاب جاذبه هاي گردشگري " مفاهيم، مديريت و برنامه ريزي"
به قلم سعيد داغستاني و به همت انتشارات مهكامه منتشر گرديد. كتاب مذكور به تفصيل و با نگرشي همه جانبه در باب جاذبه هاي گردشگري به بحث و کنکاش پرداخته است و تلاش نموده است تا کليه نظرياتي که در اين رابطه وجود دارد را به رشته تحرير درآورد. بررسي هاي ذکر شده خواننده را به درک مفاهيم زير قادر مي سازد:
نگرشها و نظريات مختلف در رابطه با جاذبه هاي گردشگري
مديريت و برنامه ريزي جاذبه هاي گردشگري ( طبيعي، فرهنگي – تاريخي و انسان ساخت ) از تئوري تا عمل
شاخصها، معيارها و تکنيکهاي مديريت و برنامه ريزي جاذبه ها
و در عمل، خوانندگان را با سوالات متعدد، بحث و تبادل نظر و تحقيقات ميداني تشويق و قادر مي نمايد تا ديدگاه هاي مختلف و مفاهيم علمي را شخصا به بوته آزمون بگذارد و ارتباطات بين آنها را درک نموده تا در نهايت از خواننده بودن صرف به يک تحليل گر مسايل مربوط به جاذبه ها بدل شود. اين موضوع با ارائه بررسي جاذبه ها در سه سطح کشوري، استاني و شهرستان به انتها مي رسد.
خريد كتاب از طريق انتشارات مهكامه و تلفن 66961509 021ميسر است.
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
مقدمه كتاب جاذبه هاي گردشگري( مفاهيم، مديريت و برنامه ريزي )، اثر سعيد داغستاني، كارشناس ارشد مديريت جهانگردي از دانشگاه علامه طباطبايي.
هر روزه شاهد بازگشايي، حضور گردشگران و مردم در جاذبه هاي گردشگري، تفريحي و فراغتي در سراسر دنيا و کشورمان هستيم. از پارکهاي موضوعي مانند والت ديسني گرفته تا آکواريومهاي بزرگ شهري و بازسازي بناهاي تاريخي – فرهنگي به عنوان محلهاي اقامت و ... كه همگي آنها جزيي از صنعت بزرگ گردشگري محسوب مي گردند. جاذبه هاي گردشگري جزء مهمترين اجزاء صنعت مذكور محسوب مي گردند و برخورداري و عدم برخورداري از آنها، مي تواند پايه گذار چگونگي و نحوه توسعه در هر منطقه اي باشد. لذا شناختي جامع و مبتني بر واقعيت، اولويت هاي برنامه ريزي و توسعه را مشخص مي نمايد. در اين ميان دستيابي به جاذبه هايي با کشش جذب گردشگران از اقصي نقاط جهان و در حقيقت تبديل شدن به يک مقصد به مانند بسياري از امور، نيازمند نگرش و پشتوانه هاي علمي است.
كتاب جاذبه هاي گردشگري( مفاهيم، مديريت و برنامه ريزي ) راهنمايي علمي و عملي در رابطه با مديريت و برنامه ريزي جاذبه هاي گردشگري است که مشتمل بر چهار فصل مي باشد.
· فصل نخست مقدمه اي بر جاذبه هاي گردشگري است كه به اهميت و جايگاه جاذبه ها و ارتباط آنها با ساير مفاهيم صنعت گردشگري اشاره دارد. همچنين در بخش گونه شناسي جاذبه ها، به بررسي نگرشها و تقسيم بندي هاي مختلف از جاذبه ها پرداخته است.
· فصل دوم به موضوعات مديريت جاذبه هاي گردشگري اشاره دارد و موضوعات متعدد آن را در جاذبه هاي گردشگري مورد واكاوي و تبيين قرار داده است.
· در فصل سوم کتاب به شاخصها، معيارها و همچنين به انواع مختلف برنامه ريزي و تکنيکهاي قابل استفاده در مديريت جاذبه ها اشاره شده است.
· در نهايت در فصل چهارم کتاب، نمونه هاي موردي در سه سطح ملي، استاني و شهرستان ارايه شده است تا معيارها و شاخصهاي تدوين شده مورد آزمون واقع شوند. بدين ترتيب كليه مطالبي که در فصول قبل ذکر شده به بوته آزمون گذاشته شده است.
کتاب مذكور جزء نخستين كتابهايي به شمار مي رود كه به تفصيل و با نگرشي علمي و همه جانبه در باب جاذبه هاي گردشگري به بحث و کنکاش پرداخته است و تلاش نموده است تا کليه نظرياتي که در اين رابطه وجود دارد را به رشته تحرير درآورد. بررسي هاي ذکر شده خواننده را به درک مفاهيم زير قادر مي سازد:
نگرشها و نظريات مختلف در رابطه با جاذبه هاي گردشگري
مديريت و برنامه ريزي جاذبه هاي گردشگري ( طبيعي، فرهنگي – تاريخي و انسان ساخت ) از تئوري تا عمل
شاخصها، معيارها و تکنيکهاي مديريت و برنامه ريزي جاذبه ها
موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسبها:
.: طراحی شده توسط تک اسکین :.