گردشگري ؛‌حلقه مفقوده توسعه- مقاله

حوادث پيش آمده در اقتصاد كشور كه همگان با تمام وجود آن را درك مي کنند، مي تواند آرام آرام زمينه هاي بروز و ظهور رويه ها و صنايع جديد به منظور كسب و افزايش درآمد براي كشور و دولت را فرآهم نماید. يكي از محورها و پيش رانهاي توسعه اي كه مي تواند به عنوان موتور محرک توسعه و اشتغال مطرح گردد و و جايگاه مناسبي در برنامه ها و اسناد توسعه ای كشور پيدا نمايد صنعت بزرگ گردشگري است.
گردشگري صنعت عجيبی است چرا که خدمت ارایه می نماید و خدمت در اکثر موارد قابل دیدن و لمس کردن نیست. با توجه به مشکلات اقتصادی جهان، این صنعت به صنعت پول ساز و اشتغال زای نخست جهان بدل شده است. مزايا و منافع بسياري دارد که با برنامه ريزي مي توان معايبش را كم كرد و از مزايايش بهره برد. كاري كه بسياري از همسايگانمان در حال انجام آن هستند.
گزارش سالانه 2012 سازمان جهاني جهانگردي - وابسته به سازمان ملل - ارقام بسيار حيرت انگيزي از ميزان مسافران جابجاشده و گردش مالي در آن دارد. اين گزارش اعلام نموده است كه بخش گردشگري در دنيا بر خلاف اقتصاد جهاني از رشدي برابر 4.6 درصد برخوردار است و مسافران جهان از مرز 938 ميليون نفر گذشته اند و بيش از 1030 ميليارد دلار در سراسر جهان هزينه كرده اند.
از طرفي بسياري از انديشمندان و برنامه ريزان توسعه گردشگري معتقدند بخشي از فرآيند "توليد محصول گردشگر و پيشرفت" از گردشگران داخلي سرچشمه مي گيرد و گردشگران داخلي كم از نوع بين المللي آن ندارد. با نگاهي به آمار ارايه شده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، متوجه اين موضوع خواهيم شد كه عوامل مختلفي اكنون دست به دست يكديگر داده اند تا كشور شاهد مسافرت 270 ميليون نفر مسافر و جابجايي در كشور باشد. از اين ميان 60 ميليون مسافر در بهار، 180 ميليون در تابستان و بقيه در ساير فصول به مسافرت مي روند. طبق محاسبات صورت گرفته در سازمان جهاني گردشگري به طور متوسط هر گردشگر خارجي در جنوب آسيا ( ايران در تقسيم بندي هاي جهاني گردشگري جزو كشورهاي جنوب آسيا محسوب مي گردد) 1840 دلار هزينه مي نمايد و هر گردشگر داخلي به طور ميانگين 50 تا 120 هزار تومان هزينه كرد روزانه دارد. نكته آخر اينكه مصطلح است با ورود 10 گردشگر خارجي به صورت دائم، قابليت ايجاد يك شغل در كشور ميزبان فرآهم مي آيد.

گردش مالی بخش گردشگری

رديف
عنوان
ميانگين
ميزان
كل
1
هزينه كرد گردشگران خارجي
1840 دلار
2000000
12.8هزار ميليارد تومان
2
هزينه كرد گردشگران داخلي
50000 تومان
270000000
" با احتساب تنها یک روز ماندگاری"
13.5هزار ميليارد تومان
3
بودجه سالانه دولتي
-
-
304ميليارد تومان
4
طرح هاي توسعه گردشگري بخش خصوصي
-
-
200هزار ميليارد تومان
5
جمع كل
-
-
226.6هزار ميليارد تومان
تعداد ورود جهانگردان بين المللي به ايران
سال
تعداد ورودي (نفر)
سال
تعداد ورودي (‌نفر )‌
1350
350135
1383
1546000
1355
657930
1384
2735000
1360
167473
1385
2219000
1365
85801
1386
2034000
1370
249103
1387
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
1375
573449
1388
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
1380
1585000
1389
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
1381
1500000
1390
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
1382
1659000
 
 
ماخذ: گزارشات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و گزارشات سالانه سازمان جهاني جهانگردي

پيروزي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي

 
فعاليت هاي دوران سازندگي
اصلاحات و مشارکت اجتماعي و توسعه روابط بين المللي
بهبود زير ساختها و مشارکت بخش خصوصي
آغاز فعاليت هاي توسعه گردشگري قبل از انقلاب اسلامي

نمودار تحولات گردشگري در ايران

 

با توجه به اينكه بخش گردشگري از جمله صنايع فرابخشي محسوب مي گردد اثر مستقيم و غير مستقيم آن بر حمل و نقل، فعاليتها و جاذبه ها، ارگانهاي دولتي و بخش خصوصي، واحدهاي اقامتي، زيرساختها و كليه اركان كشور مشهود است و به واسطه توسعه فعاليتهاي اين بخش مي توان بسياري از مسايل و مشكلات كشور را حل نمود. نوسازي ناوگان حمل و نقل ( دريايي، هوايي و زميني)، توسعه شهرها و روستاها، ايجاد اشتغال، توسعه واحدهاي اقامتي و تفريحي، ايجاد توسعه زيرساختها( آب، برق، گاز، راه، تلفن و ...) و بسياري ديگر را ممكن مي سازد.
انواع بخشهاي دخیل در تحقق گردشگری
به نظر مي رسد بخش مهمي از زمینه های توسعه مانند گردشگري، سفر و فراغت در معاملات سياسي و چانه زني هاي كسب جايگاه و اعتبارات مالي هنوز جدي گرفته نشده است. اكنون زمان برنامه ريزي منسجم و روشن شدن موتور محرك توسعه گردشگري فرا رسيده است. بايد متوجه اين موضوع باشيم كه كشوري كه ارتباطات اجتماعي و بازدیدکنندگان بسياري دارد غير قابل تحريم است. این بخش به مانند کارخانه ای است آماده که فقط مدیریت می خواهد و مدیر. کارخانه های آن طبیعت، مناطق دیدنی، آثار باستانی، دریا ها و کوه ها، حوادث و رویدادها و... است که آماده و محیا است و نیازی به سرمایه گذاری جهت احداث ندارد.  
چاپ شده در روزنامه شرق/19/3/1392  

 


[1] . کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی از دانشگاه علامه طباطبائی، نویسنده کتاب جاذبه های گردشگری؛ مفاهیم، مدیریت و برنامه ریزی.
Saeed.daghestani@gmail.com

 https://www.facebook.com/groups/307294362755128/


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:گردشگري ؛‌حلقه مفقوده توسعه- مقاله, | 7:58 | نويسنده : سعيد داغستاني |

در کتاب جاذبه های گردشگری ( مفاهیم ، مدیریت و برنامه ریزی )  آمده است که تحلیل سلسله مراتبی این مزیته رادارد:

1.       يک چارچوب منطقي و رسمي براي مسائل ذهني و در نتيجه تسهيل قضاوت صحيح فراهم مي آورد.

2.    به عنوان يک مزيت فرعي و جانبي، مديريت به اطلاعات مربوط به وزن هاي ضمني معيارهاي موجود در مسئله تحت مطالعه، دسترسي پيدا مي کند.
3.       مدل AHP امکان ارتباط منطقي و بهتر را در بين اعضاي گروه تصميم گيرنده فراهم مي آورد.
4.       قادر است معيارهاي قابل لمس و غير قابل لمس را در فرايند تصميم گيري لحاظ کند.
5.    جنبه قضاوتي دارد تا کمي محض. مثل روش امتيازدهي، به عبارت ديگر در اين روش تصميم گيرنده به جاي امتياز دادن به معيار تحت مطالعه، از بين 9 الگوي قضاوتي پيشنهادي«ساعتي» يکي را انتخاب مي کند که اين امر اعتباري براي اين روش محسوب مي شود.
6.       AHP را مي توان در مواردي که تصميم گيرندگان متعدد باشند نيز به کار برد.

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:, | 8:10 | نويسنده : سعيد داغستاني |

معرفي کتاب شناخت صنعت گردشگري با رويکرد سيستمي
دکتر محمود ضيايي، مژگان تراب احمدي
انتشارات علوم اجتماعي درسال‌هاي اخير متناسب با گسترش نظام علمي گردشگري در مؤسسات آموزش عالي کشور، کتابهاي منتشر شده در زمينه آشنايي با سيستم گردشگري رشد چشمگيري داشته است. کتاب حاضر نيز در زمره‌ي اين کتاب ها قرار مي‌گيرد. اما دو مشخصه آن را از کتابهاي مشابه متمايز مي کند. يکي رعايت اختصار در عين حفظ جامعيت و مفيد بودن؛ براي اين منظور تلاش شده حتي الامکان مباحث کتاب به صورت شماتيکي در قالب اشکال، نمودارها و جداول ارائه گردند. ديگري حاکميت رويکرد سيستمي (نظام گرا)؛ اين مهم در ساختار، ترتيب و توالي مطالب کتاب نمود يافته است. اميد است توجه نويسندگان به اين نکات به تسهيل و تسريع فرايند يادگيري و درک مطالب گسترده و پيچيده گردشگري توسط دانشجويان و ساير خوانندگان کتاب کمک نمايد.

     مرکز پخش: تهران خ انقلاب ، بين 12فروردين و ارديبهشت کتابفروشي آگاه66467323


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 23 آذر 1391برچسب:كتاب شناخت صنعت گردشگری با رویکرد سیستمی, | 7:52 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 مقدمه

فناوري اطلاعاتي يا به عبارتي دقيق تر فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يک فناوري غالب در هزاره جديد معرفي شده است. اين فناوري همه جا حاضر، با افزايش فرايند مبادله اطلاعات و کاهش هزينه هاي داد و ستد به عنوان وسيله اي در جهت افزليش بهره وري، کارايي، رقابت انگيزي و رشد در همه حيطه هاي فعاليت بشري مطرح مي باشد.مزاياي بالقوه اين فناوري تنها در صورتي قابل کسب است که اين فناوري در بين تمام بخشهاي مختلف جامعه گسترش پيدا کند. متاسفانه ما در يک جهان با«شکاف ديحيتالي» زندگي مي کنيم که نه تنها مساله اي بين المللي است بلکه در اکثر کشورهاي در حال توسعه مثل هند، به عنوان يک پديده ملي نيز مطرح مي باشد
دنياي امروز را عصر ارتباطات و اطلاعات مي نامند. امروزه قدرت برتر جهاني در دستان توليد کنندگان اطلاعات و سيستم هاي منسجم تهيه، ذخيره و ارائه اطلاعات قرار دارد. براي انسان متمدن قرن بيست و يک فناوري اطلاعات يا IT اصطلاحي آشناست.
در اين راستا يکي از مظاهر تکنولوژي فن آوري اطلاعات و ارتباطات(ICT) است. امروزه ICT يکي از عمده ترين معيارهاي توسعه محسوب مي گردد. در حال حاضر ICT آنچنان بر جنبه هاي مختلف زندگي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي افراد و اجتماعات تاثير گذاشته است که نمي توان از آن غفلت نمود. در اين راستا روستاها نيز از توسعه ICTتاثير پذيرفته اند. ICTباعث جريان کارآمد اطلاعات، کالا، مردم و سرمايه ها در فراسوي مرزهاي محلي، منطقهاي، و ملي مي شود. بدون شک بررسي بسياري از تحولات روستاهاي امروز و برنامه ريزي براي آينده آنها بدون توجه به نقش و اهميت توسعه فن آوري اطلاعات و ارتباطات غير قابل تصور است. به همين دليل امروزه تدوين و تنظيم سياست ها و استراژي هاي توسعهICT به يک مسئله مهم براي بسياري از کشورها به ويژه کشورهاي جهان سوم تبديل گريده است.
در دهه اخير مراکز اينترنت روستايي و آشنايي روستاييان با اينترنت مورد توجه مديريت روستاها قرار گرفته است، به طوري که توسعه اين مراکز از جمله فعاليت هاي اصلي مديريت روستايي محسوب مي شود. اين نهادها در برنامه توسعه پيشنهادي خود به کشورها، دسترسي به اينترنت را هم رديف دسترسي به امکانات رفاهي مانند دسترسي به آب آشاميدني مناسب و برق قرار دادهاند. در برنامه هاي توسعه و فقرزدايي سازمان ملل و بانک جهاني نيز از تکنولوژي اطلاعات به عنوان يکي از محورهاي اصلي در قرن بيست و يکم ياد مي شود. آنچه مسلم است اين است که که بطور کلي فنآوري اطلاعات و ارتباطات فرصتهاي متنوعي براي مديريت روستايي کشورهاي در حال توسعه و در عرصه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و . . . فراهم کرده است.
 بيان مساله
بسياري از صاحبنظران عصر اخير را عصر تغيير، عصر اطلاعات و به تبع آن عصر فناوري اطلاعات ناميده‌اند نقش و کارکردهاي فناوري ارتباطات و اطلاعات به عنوان محور بسياري از تحولات جهاني امري انکار ناپذير است.  فناوري اطلاعات به عنوان يکي از مهمترين ابزارها و بسترهاي توسعه همه جانبه زمينه هاي لازم را براي اداره و مديريت اطلاعات از طريق توليد، پردازش، توزيع و مبادله اطلاعات فراهم مي آورد بطوريکه انديشمندان و متفکران از اين عصر با عناوين مختلف ياد مي نمايند:جامعه شبکه اي ، اقتصاد ديجيتالي ، جامعه اطلاعاتي ،جامعه دانايي محور و . . . 
لذا علي رغم وجود تنوع اسمي براي اين دوره از زندگاني بشر ، پايه واساس تمام اين نام ها واسامي ، دانش و فناوري اطلاعات مي باشد در نتيجه با توجه به گستره وسيع فناوري اطلاعات در جنبه هاي مختلف زندگي بشري و اضافه شدن e (به معناي الکترونيکي شدن فعاليت ها) به ابتداي بسياري از مفاهيم واصطلاحات نشان از نفوذ روز افزون و تاثير گذاري فزاينده فناوري اطلاعات بر زندگي روزمره مي باشد.
در ابتداي ورود اينترنت براي کاربردهاي عمومي بحث استفاده از آن جهت انتقال داده ها به نقاط دور دست مثل روستاها بود. لذا براي تامين عدالت اجتماعي حق و الويت برخورداري از مزاياي فناورري و اطلاعات روستاييان از شهرها مقدم تر بود در صورتي که اين چنين نشد و نيز افزايش روز افزون فاصله زندگي شهري و زندگي روستايي در حوزه مورد مطالعه و کاربرد فناوري اطلاعات در فعاليتهاي روزمره و پررنگ تر شدن نقش ارتباطات و توليد اطلاعات از طرف ديگر و وجود تركيب جوان جمعيتي دهستان مورد مطالعه و نيروي تحصيل كرده و در حال تحصيل بالاخص در علوم رايانه اي که پتانسيل مناسبي در حوزه تكنيكي و فني فناوري اطلاعات فراهم آورده است، تاکنون مقوله فناوري اطلاعات در اين منطقه جايگاه خود را پيدا ننموده است.
يکي از مهمترين تحولات در جهان آينده بحث توسعه جهان آينده مبتني بر اقتصاد دانش محور است که تا کمتر از يک دهه ديگر فراگير خواهد شد که شکل جديدي از اقتصاد نوين را در جامعه بشري بوجود خواهد آورد از آنجا که جمعيت قابل توجهي در روستاهاي اين شهرستان زندگي مي کنند و بخش بزرگي از اقتصاد شهرستان متکي بر اقتصاد روستايي است لذا با توجه به اقتصاد سنتي روستاهاي اين شهرستان وضعيت اقتصاد روستاهاي اين حوزه چنانچه اينترنت در آينده به کانون جهاني داد وستد تبديل گردد چگونه خواهد شد و آنگاه چه سرنوشتي در انتظارشان خواهد بود که اتصال به اينترنت براي آنان امکان پذير نيست چنين چشم اندازي سبب مي شود كه لزوم حركت سريع و شتابان كشور ما و منطقه مورد مطالعه در عرصه فناوري اطلاعات بخوبي احساس گردد.

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:فن آوری در روستاهای گردشگری , | 11:8 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 شاخصهاي رقابت پذيري در صنعت گردشگري

 
مجمع جهاني اقتصاد در سوييس در سال 2006 در 130 كشور دست به مطالعه شاخصهاي قابل تعميم و كاربردي كردن انها زده است . كشور ايران با وجود قرار گرفتن در زمره 10 كشور اول گردشگري جهان در اين طيف قرار نگرفته است . شاخصهاي معتبر محاسبه شده مبناي تصميم گيري هستند .فوايد مطالعه و بكارگيري اين شاخصها : 1- گردشگران و سرمايه گذاران بر مبناي ان تصميم مي گيرند .2- تصميم گيران با مقايسه شاخصها نقاط ضعف را شناسايي مي كنند .
اين سخنراني در چهار بخش ارائه گرديد:
بخش اول : ويژگي اقتصاد جهاني
بخش دوم : منافع مستقيم و غير مستقيم گردشگري
بخش سوم : معرفي و تشريح شاخص رقابت پذيري توريسم
بخش چهارم : گامهاي تقويت رقابت پذيري
بخش اول
·        كاهش هزينه سفر
ضريبي ازدرامد هفتگي مورد نياز براي سفر. به عنوان مثال در سال1995؛ 120 هفته درامد يك فرد انگليسي براي پرداخت هزينه بليط سفر از لندن به سيدني لازم بوده كه اين شاخص در سال 2005 به 2 هفته رسيده است .
اين تغيرات به سبب رشد اقتصادي و بالا رفتن درامدها و نيز به سبب پيشرفت تكنولوژي و كاهش هزينه سفر رخ داده است .
·        برداشته شدن مرزها
تبادل اسانتر اطلاعات ، افراد ، كالاها . اغلب در اسيا و بويژه افريقا مرزها سلب ترند و در اروپا مرزها كمترين انفكاك را ايجاد مي كند .اثر اين پديده در ميزان جذب گردشگر اين دو محدوده قابل مشاهده است .
  • تشديد رقابت
در گذشته تعداد مقصدها كشورهاي هدف گردشگري كمتر بوده و با گسترش ارتباطات و انتقال فرهنگها با سربراوردن رقبا ، صرف بودجه در معرفي و تبليغ و بازاريابي و نز تسهيل دسترسي به سايتهاي جاذب گردشگر تشديد شده است .
 بخش دوم ..........................
مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:شاخصهاي رقابت پذيري در صنعت گردشگري, | 9:31 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

استراتژی بازاریابی : طبقه بندی و چارچوب
عادل I. ال انصاری
کالج کسب و کار کگین ، دانشگاه فلوریدای شمالی ، جکسون
فلوریدا ، ایالت متحده آمریکا
چکیده
هدف – هدف این مقاله، ارائه ی طبقه بندی از مفاهیم استراتژی بازاریابی است. همچنين محقق قصد تدوين چارچوب هايی یکپارچه از فرآيندهاي قاعده مند سازي و اجراي استراتژي ها در حالتهاي تجميع و افتراق را دارد. 
طراحی / روش شناسی / رويکرد – مقاله پيش رو،‌مقاله اي است مفهومی كه براساس بررسی هايي در ادبیات علمی و سلسله وقايع رخ داده در استراتژی بازاریابی تنظيم گرديده است. به منظور هر چه جذاب تر بودن مطالب از كليدي ترين مآخذ مرتبط با استراتژي هاي بازاريابي استفاده شده است. همچنين اين مقاله منعکس کننده ی تجربه ی ما و نظرات مبتنی بر رخدادهاي واقعي در مطالعات موردی شرکت های بزرگ و مجلات تجارت است.
یافته ها – پيش بيني ادبيات حاكم بر قاعده مند ساختن استراتژي بازاريابي و نحوه اجراي آن در متن مدلهاي فرآيندي برنامه ريزي راهبردي و بازاريابي راهبردي مي باشد. مدل برنامه ریزی استراتژیک بر چگونگي دستيابي شركتهاي بزرگ به اهداف ماليشان متمركز است. چگونگي اجراي برنامه هاي توليد،‌ قيمت گذاري، ترفيع و توزيع از جمله اين اهداف مي باشد. مدل بازاريابي تلاش دارد تا به فرموله كردن بخش بندي بازار، هدف گذاري، تمايز و موقعيت يابي دست يابد. ارتباطات موثر و و خلق ارزش براي مشتريان از نتايج رضايتمندي و وفاداري آنها است. اين مباحث در اهداف بازاريابي مطرح مي گردند.     
مفاهيم عملی –  شكل گيري طرح و نقشه و چارچوب هاي مناسب در فرآيندهاي فرموله كردن استراتژی بازاریابی و پیاده سازی توسط فعالين در اين بخش كه بر اساس تحقيقات آكادميك برای سنجش مفهوم روايي، بررسی مفهوم تمايز، و کشف مفهوم روابط شكل گرفته است.
نوآوري / خلق ارزش – طرح كلي اين مقاله به وضوح متمایز و رو به جلوي است،‌ اما در هم تنيدگي تدوین استراتژی بازاریابی و پیاده سازی فرایندها و بازمهندسي برنامه ریزی استراتژی بر اساس مدل مالی گرا و مدلهاي فرآیندي استراتژی های بازاریابی به صورت مجموعه چارچوبی است که اثبات مي كند: راه دستيابي به نتايج درست مالي،‌بازتابي از استراتژيهاي بازاريابي است.
کلمات کلیدی : استراتژی بازاریابی ، تدوین ، پیاده سازی ، طبقه بندی ، چاچوبها ، مدل ها.
مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، كارشناسي و كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:استراتژی بازاریابی : طبقه بندی و چارچوب, | 9:18 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

تحليل سلسله مراتبي جاذبه هاي تاريخي ـ فرهنگي شهرستان نيشابور
دکتر محمود ضيايي
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي
سعيد داغستاني
کارشناسي ارشد مديريت جهانگردي، دانشگاه علامه طباطبايي
 
چکيده
بهره برداري بهينه از منابع و جاذبه هاي موجود در مقاصد گردشگري، مانند بسیاری از فعاليتها، مستلزم انجام شناختي کامل و اصولي مبتني بر تحقيقات و واقعيتها مي باشد. تکنيک تحليل سلسله مراتبي(AHP) يکي از انواع تکنيک هاي تحليل علمي است که امکان بررسي گزينه هاي مختلف را به برنامه ريزان و مديران مي دهد. اين شيوه با در نظر گرفتن اثر همزمان کليه معيارهاي دخيل و مقايسه امتيازات آنها، به اولويت بندي گزينه ها پرداخته و با به کار گيري روابط معرفي شده، گزينه مطلوب را تعيين مي نمايد.
هدف اين مقاله ارزیابی جاذبه های گردشگری با استفاده از تکنیک تصمیم سازی چند معیاره است. در اين مقاله ابتدا مباني نظري و کاربرد تحليل سلسله مراتبي در ارزیابی جاذبه های گردشگری مورد بررسي قرارگرفته است. در ادامه به کمک اين تکنيک درباره جاذبه هاي تاريخي ـ فرهنگي شهرستان نيشابور به مثابه يک نمونه موردي تصميم سازي صورت گرفته است. تعيين اولويت اين جاذبه ها و نظام سلسله مراتبي جاذبه ها از نتايج اين تحليل مي باشد و سرانجام نظام سلسه مراتبی تدوین شده با مدل چرخه عمر جاذبه و نقشه ادراکی منطبق گردیده است.
  واژه هاي کليدي:تحليل سلسله مراتبي، تصميم سازي چند معياره، نظام سلسله مراتبي، شهرستان نيشابور
 
 

مقدمه

منابع و جاذبه هاي گردشگري در تمامي بخش هاي برنامه ريزي و مديريتي صنعت گردشگري از اهميت بالايي برخوردار است و ويژگي ها و مشخصه هاي منابع و جاذبه ها در يک کشور يا منطقه اساس توسعه گردشگري را مهيا مي سازد(Inskeep, 1991: 75).
 بدون شک بهره مندي از منابع و جاذبه هاي گردشگري موجود، در پیدایش و توسعه گردشگری، نقش اساسی را ایفاء می کنند، بکارگيري منابع گردشگری نیز مستلزم نگاهي همه جانبه و علمي به این مقوله مي باشد. مقاصد گردشگری نیازمند مدیریت و برنامه ریزی می باشند، چرا که با توجه به منابع محدود، خواسته ها برای بهره مندی از آنها بسیار می باشد. در صورتي که برنامه ريزي و مدیریت خردمندانه ای در بهره مندي از منابع و جاذبه های گردشگري وجود نداشته باشد، زمينه هاي بهره مندي از اين منافع کاهش مي يابد و در برخي موارد موجب اتلاف منابع می شود. به همین دلیل، ضروریست که شناختی عمیق و مبتنی بر واقعیت در رابطه با جاذبه ها و منابع گردشگری داشته باشیم و به منظور تصمیم گیری مناسب در بهره گیری از منابع، تمامی فاکتورهایی که در تصمیم گیری موثر هستند را دخالت دهیم.
گردشگری بدون وجود جاذبه های اساسی معتبر، امکان توسعه ندارد. جاذبه ها و فعالیتهای گردشگری بسیار متنوع اند و عمدتا ویژگی های ذاتی، فرهنگی و طبیعی منحصر به فرد و مجزای یک ناحیه را منعکس می کنند. بدین وسیله توان خود را برای پاسخگویی به نیازهای گردشگران بیشتر می نمایند. به همین دلیل عینیت در شناسایی، ارزیابی، توسعه و مدیریت جاذبه ها امری اجتناب ناپذیر به شمار می رود. این امر، هم برای مبدا گردشگر فرست و هم مقصد گردشگر پذیر دارای اهمیت است.(ضرغام، حمید؛ 1384)
 
تبيين نظري شيوه ارزيابي با استفاده از فرايند تحليل سلسله مراتبي ...............................

 


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

 راهکارهاي علمي جذب زائران به مشهد مقدس

" جهت شركت در همايش علمي – پژوهشي خدمت رساني فرهنگي به زائران رضوي"
 
 
سعيد داغستاني
 1- مقدمه
جذابيت و قابليت بالاي رشد صنعت گردشگري از يک سو و تاثير بالاي آن در توسعه و رشد منطقه اي از سوي ديگر، اين صنعت را به يكي از صحنه‌هاي رقابت شديد در جهت جذب هر چه بيشتر مشتريان موجود تبديل کرده است. در اين صحنه ي رقابت و تلاش، سياست گذاران و تصميم گيران، ابزارهاي گوناگوني را جهت بهره مندي از منافع صنعت گردشگري به خدمت مي گيرند. يكي از ابزارهايي كه مي تواند تاثير بسزايي در توسعه و رشد گردشگري مناطق داشته باشد، بهره گيري از علم بازاريابي و تبليغات در جهت تقويت و توسعه گردشگري از طريق جذب گردشگران – زايران و مسافران و ارائه خدمات مورد نياز آنها مي باشد. بازاريابي و تبليغات به صورت يك فرايند مستمر در نظر گرفته مي شود كه از مشتري زائر - آغاز و در نهايت به مشتري – زائر - ختم مي شود. بر اين اساس بازاريابي شامل نياز سنجي مشتري، تطبيق محصول يا خدمت با نياز مشتري و ارائه آن به مشتري، همراه با خدمات پس از فروش مناسب مي باشد. در صنعت گردشگري، بازاريابي و تبليغات بخش مهمي از مديريت را تشكيل داده و در تحقق اهداف آن نقش تعيين كننده اي را ايفا مي نمايد. مراحل فعاليتهـاي بازاريابي در صنعت جهانگردي عبارتند از: تعيين اهداف بازاريابي، تدوين رهيافت اثربخش ترين شيوه بازاريابي، تهيه و اجراي برنامه تبليغاتي و فراهم كردن خدمات اطلاع رساني جهانگردي. با توجه به جو شديد رقابت در صنعت مذكور، بكارگيري شيوه هاي بازاريابي و تبليغاتي به عنوان يكي از مهمترين و موثرترين ابزارها در جهت توسعه گردشگري زيارتي ضروري مي نمايد. لذا بايستي در جهت استفاده از اين علم در جهت جذب گردشگران، زائران و مسافران و درآمد زايي براي شهر مقدس مشهد اقدام گردد.
شهر مشهد مقدس داراي جاذبه‌هاي فراوان مذهبي، فرهنگي، تاريخي و ... برخوردار از پتانسيل بالا در جذب زائران و گردشگران داخلي و خارجي مي باشد. اما وجود تمامي اينها، مشهد مقدس  را از داشتن يك برنامه بازاريابي و تبليغاتي مناسب و قوي بي نياز نمي كند. همانگونه كه عنوان شد، بازاريابي و تبليغات با شناسايي نيازهاي زائران به عنوان مشتريان و با برنامه ريزي مناسب، در صدد رفع نياز  و ايجاد رضايت مندي آنها بر مي‌آيد، تا در نهايت بتواند موجبات وفاداري زائران و مسافران را به عنوان يكي از مهمترين سرمايه هاي يك شهر و منطقه، فراهم نمايد.

2- اهميت و ضرورتزائر از بعد اقتصادي

سرانه هزينه‌کرد زائران و مسافران وارد شده به ايران مطابق آمارهاي رسمي سازمان جهاني جهانگردي و محاسبات صورت گرفته شده، حدوداً 4/647 دلار آمريکا برآورد شده است که اين رقم در مشهد مقدس  از سرانه هزينه‌کرد گردشگران منطقه آسيا و اقيانوسيه (820 دلار آمريکا)، 173 دلار کمتر است. دلايل اين امر را مي‌توان پايين بودن مدت اقامت، به حساب آوردن افرادي که از کشورهايي مانند افغانستان، آذربايجان، از مرزهاي ايران گذر مي‌کنند و همچنين ورود گردشگران از مناطقي که توان و قدرت خريد پايين دارند عنوان نمود. همچنين سرانه هزينه کرد گردشگران داخلي بر مبناي پيمايش ميداني و نتايج استخراج شده از طرحهاي توسعه گردشگري استان برابر با 310000 ريال در روز تخمين زده شده است. که ميزان قابل قبولي است.
با علم به اين موارد و تدوين جداول زير به عنوان حجم ورودي زائر به استان و تبع آن گردشگران به شهر مشهد مي توان شماي کلي گردشگران و زائران را ترسيم نمود.
جدول زير تعداد گردشگران داخلي را نمايش مي دهد.
سال
1385
1386
1387
1388
تعداد گردشگران داخلي   
21667228
22720608
19853307
28286280
همچنين جدول زير حاکي از اين است که گردشگران خارجي به چه تعداد از مرزهاي هوايي و زميني وارد استان و مشهد شده اند.
سال
1385
1386
1387
1388
تعداد گردشگران خارجي   
211212
142382
231166
268958
با بررسي هاي انجام گرفته و تعيين ميزان هزينه کرد گردشگران و تعداد آنها به راحتي مي توان ميزان هزينه کرد کل را حساب نمود. اين ارقام نشان دهنده اهميت بسيار زياد اقتصادي زائرين براي شهر مشهد و استان مي باشد. 


 مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:راهکارهای علمي جذب زائران به مشهد مقدس,راهکارهای علمي جذب زائران به مشهد مقدس,, | 9:12 | نويسنده : سعيد داغستاني |

مدل مفهومي برنامه ريزي بازاريابي گردشگري- ترجمه از : سعید داغستانی

مقدمه

 کاتلر پيشنهاد مي کند که برنامه ريزي رسمي بازاريابي چندين مزيت همانند تفکر نظام مند هرچه بيشتر و هماهنگي بهتر ميان تلاش هاي شرکت که منجر به بهبود فروش و سود مي شود، را به همراه دارد. علاوه براين، بنابر آنچه که وهاب بنا گذاشته است، تدوين برنامه هاي گردشگري در سطوح مختلف، امري ضروري به شمار مي رود، بخصوص زماني که بخش گردشگري اولويت بالاتري در راه هاي توسعه کشور داشته باشد، به عنوان مثال همانند نمونه گریس و باربادوس. براي يک سازمان ملي گردشگري راه دستيابي به اهداف آن سازمان و رسيدن به شرايط مناسب در محيطي که به سرعت در حال تغيير است، فرايند برنامه ريزي بازاريابي گردشگري که به خوبي هماهنگ شده باشد به منظور بقا و کاميابي در صنعت گردشگري امري حياتي است.

 

مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت گردشگري 

 

 

اين مقاله بر توسعه چنين مدل برنامه ريزي بازاريابي گردشگري متمرکز شده است تا متغيير هاي تاثيرگذار بر عملکرد بازاريابي بين المللي سازمانهاي ملي گردشگري را شناسايي نمايد. اين امر داراي چارچوبي مفهومي است که مي تواند توسط سياستگذاران مختلف در تمامي طيف هاي رشته گردشگري و فراغت در طراحي برنامه هاي بازاريابي تاکتيکي و راهبردهاي بازاريابي هدف مورد استفاده قرار بگيرد.  اين چارچوب ممکن است کاربردهاي وسيعي در صنعت گردشگري داشته باشد و بيشتر بر تمايلات مشتري تاکيد دارد تا محصول.
 
هرچند که برنامه ريزي بازاريابي گردشگري ، چند عامله و نيازمند رويکرد ميان رشته اي و يکپارچه است که مي بايست با تحقيقات نظام مند و مداوم در تمامي جنبه هاي گردشگري تکميل شود. اين امر بايستي شامل تحقيقات انگيزشي مصرف کنندگان در رابطه با تصميمات انتخاب مقصد گردشگري نيز باشد.
همان گونه که در شکل شماره 1 مشاهده مي شود، تمرکز بر 4 پرسش است:
·       هم اکنون گردشگري در کجا]چه سطحي[ قرار دارد؟
·       ما چگونه به آنجا] سطح مورد نظر[ رسيديم ؟
·       ما ميخواهيم گردشگري به کجا ]چه سطحي[ برسد؟
·       ما چگونه به آنجا] سطح مورد نظر[ مي رسيم ؟
 

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

 «گردشگري صنعتي»

 زمينه و ظرفيت نوين فرا روي منطقه آسياي جنوب غربي
   مهدي مصطفوي کارشناس ارشد جغرافيا و برنامه ريزي توريسم(دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز)
سعيد داغستاني کارشناس ارشد مديريت جهانگردي(دانشگاه علامه طباطبايي)

 

چکيده
مقاله حاضر سعي دارد با ديدگاهي نو به همکاري بين کشورهاي واقع در جنوب غربي آسيا توجه کند و گردشگري را به عنوان يکي از محورهاي اصلي همکاري در منطقه مطرح نمايد. از آنجايي که صنعت گردشگري به عنوان صنعت پيشتاز در قرن حاضر مطرح گرديده است و زمينه هاي همکاري بين کشورهاي منطقه در اين زمينه وجود دارد لذا به عنوان گزينه اي مثمر ثمر براي همکاري و همگرايي منطقه مطرح گرديده است.
کشورهاي منطقه آسياي جنوب غربي داراي صنايع متعددي بخصوص در زمينه هاي نفت، پتروشيمي، گاز و بسياري ديگر هستند و اين امر مي تواند زمينه فعاليت مشترکي را در بخش گردشگري صنعتي فراهم نمايد. لذا در اين مقاله با عنايت به توانهاي صنعتي منطقه به نوع جديدي از گردشگري تحت عنوان "گردشگري صنعتي" اشاره گرديده است. با توجه به تازگي ادبيات اين موضوع در جهان، تلاش شده است ضمن تدقيق پايه هاي علمي از گردشگري مورد نظر، به ارايه پيشنهاداتي جهت شکل گيري اين نوع از گردشگري پرداخته شده است.
 واژگان تخصصي:
گردشگري، گردشگري صنعتي، صنعت،منطقه جنوب غرب آسيا.
 مقدمه
امروزه صنعت گردشگري به عنوان يكي از بزرگترين صنايع دنيا به شمار مي‌رود. بسياري از كشورها، اين صنعت پويا را بعنوان منبع اصلي درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصي و توسعة زيربناهاي خود مي‎دانند.
 کشورهاي توسعه يافته به فراست از ره آوردهاي حاصله از اين بخش بهره مي برند، كشورهاي در حال توسعه و حتي کشورهايي كه از منابع طبيعي و معدني سرشاري برخوردارند نيز مي‌توانند از گردشگري بهره هاي بسياري ببرند و موجبات توسعه همه جانبه و با سرعت بيشتر را فرآهم سازند.
بسترهاي توسعه همه جانبه صنعت گردشگري را عوامل سياسي و شرايط فرهنگي و اجتماعي جامعه ميزبان تعيين مي نمايد. همچنين تحولاتي که در جوامع مبدا شکل مي پذيرد به همراه عوامل جامعه ميزبان منجر به شکل گيري گونه هاي جديدي از گردشگري شده است.(چاک واي، گي،1382) در دهه هاي اخير گردشگري شهري، گردشگري الکترونيک، گردشگري مجازي و گردشگري صنعتي نسبت به ساير انواع گردشگري، بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.
در اين مقاله تلاش شده است که با توجه به توان صنعتي کشورهاي آسياي جنوب غربي مباني گردشگري صنعتي تبيين و راهکارهايي چند جهت توسعه آن در منطقه جنوب غرب آسيا ارايه گردد.
 و..........................
 
مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي،

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:«گردشگري صنعتي», مديريت جهانگردي, | 9:9 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 دستيابي به سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404

((مدل، ابزارها و تکنيک ها))
 سعيد داغستاني کارشناس ارشد مديريت جهانگردي دانشگاه علامه طباطبايي
 چکيده
تدوين سند چشم انداز و تعيين ابزارها و تکنيک هاي دست يابي به آن از جمله ضروريات و پيش الزامات توسعه همه جانبه در کشور مي باشد. بدون بهره گيري از مدل، ابزارها و تکنيکهاي مناسب، حصول به سند چشم انداز امري غير واقع بينانه و غير ممکن به نظر مي آيد. با توجه به اين تحليل، نگارندگان مدلي را جهت دست يابي به سند چشم انداز جمهوري اسلامي تدوين نموده و سپس به تشريح تکنيک ها و ابزارهايي که در هر مرحله از مدل ضروري مي نمايد به کار گرفته شود، اقدام ورزيده اند.
واژگان کليدي :سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران، مدل اجرايي، ابزارها وتکنيک ها .
 مقدمه
چشم انداز بيانگر حوزه ديد، آرمان، غايت و نهايتي است كه يك كشور قصد دارد به آن جامه عمل بپوشاند. بار مفهومي عميقي كه بر اين واژه مترتب است بسي وسيع تر از آن است كه سياستگزاران و استراتژيست هاي يك كشور تمايل پيدا نمايند، از آن غفلت و چشم پوشي كنند .
چشم انداز، نماد اثر بخشي و جهت گيري صحيح تمامي فعاليتها و برنامه هاي اجرايي كشور بوده و دوام و قوام آنها را تثبيت مي نمايد. مهمترين جزء و عنصر از يك فرآيند برنامه ريزي استراتژيك خرد ورز و دور انديش تعيين چشم انداز مي باشد. حصول و تحقق اين چشم انداز در گرو استفاده از مدلي اثر بخش و تكنيكها و ابزارهاي مناسب مي باشد. مدل از آن رو مهم مي نمايد كه يكپارچگي و انسجام فعاليتهاي مورد نياز را جهت دهي يكسان مي بخشد. تكنيكها و ابزارها نيز به آن جهت واجد اهميتي فوق العاده مي باشند كه كارايي را براي دست يابي به سند چشم انداز به ارمغان خواهند آورد. به اين منظور در تحقيق حاضر ابتدا سعي خواهد شد مدلي كاربردي براي سند چشم انداز طراحي گردد و سپس ابزارها و تكنيكهاي مورد استفاده در آن به تفصيل تشريح گردد تا عمليات اجرايي آن را رهنمون باشند.
 
مدل دستيابي به سند چشم انداز (مدل تحقيق)
.....................................

 
 
مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی ، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی
 

برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:, | 9:2 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 تعيين بازارهاي هدف توريسم بين المللي با استفاده از تکنيک جذابيت بازار/ موقعيت رقابتي

مطالعه موردي:استان خراسان جنوبي
سعيد داغستاني
کارشناس ارشد مديريت جهانگردي

 واژگان کليدي: بازارهاي هدف، توريسم بين المللي، تکنيک جذابيت بازار/موقعيت رقابتي
مقدمه

همه بخش هاي بازار به يک اندازه فرصت هاي جذابي را براي سايت هاي توريستي ايجاد نمي کنند، لذا بايد بمنظور اولويت بندي بخش هاي هدف، جذابيت آتي آنها و قابليت ها و نقاط قوت سايت هاي توريستي را که در ارتباط با نيازهاي اين بخش ها و شرايط رقابتي هستند، مورد ارزيابي قرار داد. براي انجام اين مهم از تکنيک جذابيت بازار/ موقعيت رقابتي استفاده مي شود. با بهره گيري از اين روش مي توان توان بالقوه آتي بخشهاي مختلف را با توجه به معيارهاي يکسان مقايسه کرده و سپس آنها را اولويت بندي نمود تا مشخص شود که کدام بخشها را بايد هدف گرفت و چگونه منابع و تلاش هاي بازاريابي را تخصيص داد.
براي بخش بندي بازار از شاخص هاي متفاوتي استفاده مي شود. بخش بندي بازار گردشگري استان خراسان جنوبي با توجه به شاخص جغرافيايي صورت مي گيرد. بخش بندي جغرافيايي مستلزم آن است که بازار به واحدهاي جغرافيايي مختلف تقسيم شود. واحدهاي جغرافيايي نظير استان ها، شهرها و محله ها هستند. بخش هاي بازار اين استان با توجه به شاخص مذکور عبارتند از: .......
مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، گردشگري ، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي 

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

  الزامات دستيابي به اهداف سند چشم انداز كشور با تاكيد بر مفاهيم ........

سعيد داغستاني

 

 

 

 

 

 

 پيتر دراكر در كتاب خود تحت عنوان جامعه پسا سرمايه داري عنوان مي كند كه مهمترين منابع اقتصادي، ديگر سرمايه يا منابع طبيعي و نيروي كار نيستند؛ اين منبع اقتصادي بنيادي دانش است و خواهد بود(رادينگ، 1383). شکل گیری جامعه پسا سرمایه داری، پيدايش عصر اطلاعات و حاکميت اقتصاد دانش محور، ظهور ديدگاه های پست مدرنيستی در عرصه کسب و کار و تشديد محيط رقابتی در اثر ظهور انقلاب فن آوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) از يکسو و حاکم شدن رويکرد توسعه پایدار و ديدگاه بلند مدت در فرآیندهای توسعه، ضرورت تدوین برنامه های استراتژیک و اسناد چشم انداز را برای تمامی کشورهایی که در این عصر در پی کسب موفقیت در صحنه جهانی هستند، را متذکر می سازد.

 

تغييرات ذکر شده، امروزه به حدي زياد شده که به گفته يکي از صاحبنظران مديريت،رابرت واترمن((در محيط تجارت کنوني))بيش از هر دوره و زمان گذشته تنها چيزي که ثابت و پايدار مانده است همان پديده تغيير مي باشد(ديويد،30:1384).  
با توجه به مطالب فوق و متاثر شدن کشور ايران نيز از اين تغييرات، سياستگذاران کشور با تدوين سند چشم انداز گامي در راستاي پاسخگويي به تغييرات فوق الذکر برداشتند، اما اين مهم کافي بنظر نمي رسد. شواهد بيانگر آن است که 90% از استراتژي ها در مرحله عمل ناموفق مي مانند، لذا بهره گيري از دانش جديد در مرحله اجراي سند فوق براي دستيابي به آن موضوعي مهم مي باشد. از سوي ديگر در اقتصاد کنوني، اقتصاد مبتني بر دانش ، دانش يا دانستن و دانش آفريني عامل اصلي بقا و رشد کشورها در شرايط رقابتي مي شود. بنابراين، در عصر كنوني كه عصر دانايي نام گرفته و رقابت بين کشورها بسيار فشرده شده و دگرگونيهاي بسياري در عرصه کسب و کار روي داده است، بايستي با به كارگيري دانش نوين ارائه شده در زمينه ابزارهاي مديريتي و فن آوري پيشرفته و نوين به مزيت هاي رقابتي پايدار دست يافت و از آنها در دستيابي به اهداف سند چشم انداز بهره گرفت.
جدول: دگرگوني هاي محيط کسب و کار در دهه هاي اخير
موضوع دگرگوني
تبعات اين دگرگوني
جهاني شدن اقتصاد
- مديريت و کنترل در بازار گسترده جهاني
- رقابت در بازار هاي جهاني
- گروههاي جهاني کار
- سيستمهاي جهاني تحويل کالا
تغيير در اقتصاد صنعتي
- اقتصاد بر پايه دانش و اطلاعات
- رقابت پرشتاب
- محيط پرتلاطم
- کوتاه شدن چرخه زندگي فرآورده
- کالاها و خدمات جديد
- بهره وري بالا
                                                                           منبع : جان بزرگي،1:1380

 

 

ادامه دارد.....  


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

 

((الگوها و مدلهاي تدوين استراتژي هاي توسعه گردشگري منطقه آزاد تجاري ـ صنعتي ارس)) 
سعيد داغستاني

 

 چکيده

اين تحقيق در پي آن است که ضمن پرداختن به سطوح برنامه ريزي توسعه گردشگري، رويکردها(Approach) هايي که در تدوين برنامه ها و طرح ها مورد استفاده قرار مي گيرد را بيان نمايد و در خلال آن جايگاه برنامه ريزي با رويکرد استراتژيک را مشخص نمايد. در ادامه تحقيق براساس نگرش هاي تلفيقي برنامه ريزي مدلي طراحي و ارايه گرديده است که برنامه ريزي جامع گردشگري با رويکرد استراتژيک و محيطي را نشان مي دهد.
در بخش دوم گام ها و نحوه به کارگيري ابزارها و مدل هاي برنامه ريزي استراتژيک در صنعت گردشگري در منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس ارايه گرديده است و تا تدوين استراتژي هاي گردشگري پيش رفته است.
 واژگان تخصصي: برنامه ريزي گردشگري، رويکرد برنامه ريزي، برنامه ريزي استراتژيک گردشگري، منطقه آزاد تجاري ـ صنعتي.
 مقدمه
امروزه نگاه به گردشگري به عنوان يک مقوله مستقل در امر مديريت برنامه ريزي توسعه، آرام آرام جايگاه خود را يافته و مهندسي توسعه اين بخش به اين نتيجه دست يافته است که حصول به توسعه متوازن و کارآمد، همچون ساير بخشها، نيازمند بهره مندي و به کارگيري ابزارها، متدها و روشهايي است که در ساير علوم نيز از آن بهره برده مي شود.
برنامه ريزي استراتژيک گردشگري در کليه سطوح براي دستيابي به توسعه و مديريت موفق امري اساسي است. تجربه بسياري از نواحي گردشگري در جهان اين امر را به اثبات رسانيده است که در بلند مدت روش برنامه ريزي براي توسعه گردشگري مي تواند بدون ايجاد مشکلات عمده منافعي را در بر داشته و به حفظ و گسترش حوزه نفوذ بازارهاي مقصد گردشگري منجر شود(رنجبران و زاهدي، 1379، 13).
برنامه ريزي براي مقاصدي که هنوز با حجم قابل ملاحظه اي از گردشگري مواجه نيستند، رهنمودهاي ضروري براي گسترش آن فراهم مي نمايد. برنامه ريزي و نگرشهاي بلند مدت براي اين مقاصد حيات و توفيق آن را در آينده تضمين مي نمايد.
برنامه ريزي استراتژيک بدلايل زير براي يک مقصد ضروري مي باشد:
  • گردشگري مدرن يک فعاليت و گونه نسبتا جديد در بسياري از کشورها مي باشد و بعضي از دولت ها و بخش خصوصي تجربه کم يا اندکي در توسعه مناسب گردشگري دارند. يک ديدگاه توسعه و برنامه گردشگري بلند مدت و استراتژيک مي تواند اصول راهنماي توسعه اين نواحي را فراهم نمايد.
  • گردشگري يک فعاليت پيچيده، چند بخشي و تلفيقي مي باشد که مشتمل بر ساير بخش ها نظير کشاورزي، ماهيگيري، بخش توليد، جاذبه ها، مکان هاي تفريحي و فراغتي،تسهيلات و خدمات گوناگون، حمل و نقل و ساير بخش ها مي باشد. برنامه ريزي بلند مدت و هماهنگي در تمامي اجزاي توسعه براي اطمينان يافتن از توسعه منسجم تمامي اين عناصر بمنظور ارائه خدمات به گردشگران و جامعه  ضروري مي باشد.
  • اساسا گردشگري فروش محصولي تحت عنوان تجربه مي باشد که در آن بازديد کنندگان از تسهيلات و خدمات معيني استفاده مي نمايند. بايد از طريق فرآيند برنامه ريزي با ديدگاه استراتژيک بين نيازهاي بازار گردشگري و محصولات طوري انطباق برقرار کرد که در عين پاسخگويي به تقاضاي بازار هيچ گونه زياني در حصول به اهداف اجتماعي- فرهنگي و زيست محيطي وارد نگردد.
  • گردشگري منافع اقتصادي مستقيم و غير مستقيمي ايجاد مي نمايد که مي توان آنها را با برنامه ريزي منسجم و دقيق بهينه نمود. بدون برنامه ريزي همه جانبه و داشتن چشم انداز واحد نه تنها ممکن است اين منافع بطور کامل محقق نشود، بلکه مشکلات اقتصادي نيز پديدار گردند.
  • امروزه توسعه کليه انواع گردشگري بويژه گردشگري پايدار قابل توجيه مي باشد، اما به نظر مي رسد برنامه ريزي استراتژيک نوع مناسبي به منظور توسعه گردشگري مي باشد و مي تواند موجب اطمينان يافتن از اين موضوع شود که منابع طبيعي و فرهنگي گردشگري به درستي حفظ شده و در فرآيند توسعه نابود و تخريب نمي شوند.(Inskeep,E,1991,16-17)
 

برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:استراتژي در عمل, استراتژي در عمل, استراتژیهای عملیاتی در جهانگردی , | 8:56 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

" شناخت منافع و موانع "
سعيد داغستانی
 
چکيده :
اين مقاله به بررسي ميزان استفاده جهانگردان داخلي کشورهاي در حال توسعه از تجارت الکترونيک مي پردازد ، در اين راستا ديدگاه آندسته از جهانگردان داخلي که به اينترنت دسترسي داشته مورد مطالعه قرار گرفته و منافع و موانع موجود در تجارت الکترونيک جهانگردي که اين افراد متصور هستند مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي گيرد . همچنين در اين مقاله دلايل عدم گسترش و توسعه تجارت الکترونيک در جهانگردي اين کشورها مورد کند و کاو قرار گرفته و نقش هر يک از اين عوامل در اين زمينه تعيين مي شود و در نهايت اين مقاله با بررسي ابعاد پنهان رفتار جهانگردان راهکارهايي را براي گسترش تجارت الکترونيک و افزايش بکارگيري آن در صنعت جهانگردي اين کشورها ارائه مي دهد .
واژگان کلیدی:بازاریابی الکترونیکی،تجارت الکترونیکی،IT،جهانگردی ،کشورهای درحال توسعه،منافع،موانع.
مقدمه :
امروزه شرکتها و سازمانها به اين نکته پي برده اند که بدون انجام فعاليت هاي بازاريابي نمي توانند در دنياي پر رقابت کنوني به کسب و کار خود ادامه دهند. بازاريابي در عصر امروزي نه تنها فعاليتي براي جلب مشتري محسوب شده بلکه از اين مرحله نيز فراتر رفته و به عنوان وسيله اي براي رسيدن به هدف برتر رقابتي مورد توجه قرار مي گيرد . بدين ترتيب مشاهده مي گردد که اکثر شرکتهاي موفق جهان به کاهش هزينه ها و بالا بردن بهره وري خود اقدام نموده اند که البته اين مهم بودن داشتن بينش بازاريابي نوين صورت نگرفته است .
با توجه به روند جهاني سازي روز به روز بر اهميت تجارت الکترونيک افزوده شده ، بطوريکه ارزش آن از 120 ميليارد دلار در سال 1999 ميلادي به 150 ميليارد در سال 2000 رسيده است و پيش بيني مي گردد که اين ميزان تا سال2005 به10 تريليون دلار برسد . جهاني سازي با از بين بردن فاصله ها و برداشتن مرزها دهکده اي جهاني را ايجاد کرده ؛ به طوريکه همه کشورها را به دور هم جمع نموده و رقابت بين آنها را تشديد نموده است و ميتوان شاهد تسريع در ارتباطات رشد اقتصادي و فرصتهايي بود که شرکتها مي توانند از آن به خوبي در این شيوهاز تجارت يعني تجارت الکترونيک استفاده نمايند .
در صنعت جهانگردي بهره گيري از تجارت الکترونيک ضروري تر نيز مي نمايد چرا که علاوه بر موارد گفته شده ، ماهيت جهانگردي که داراي يک زنجيره طولاني از عرضه کنندگان است (آژانس هاي مسافرتي ، حمل و نقل ، هتل ها ، تور اپراتورها )بکارگيري اين شيوه از تجارت را بيشتر مي طلبد . تجارت الکترونيک در ارتباط دادن اين بخشها با يکديگر و ارایه خدمات بهتر جهانگردي ، مي تواند نقش چشمگيري را ايفا کند اينترنت به برقراري روابط بهتر با مشتري ، ايجاد يک تصوير بهتر از محصول و تدوين فرآيندهاي تجاري کارآمد کمک بسياري مي کند و موجبات برقراري ارتباط و انجام معاملات را در زنجيره بسيار گسترده جهانگردي تسهيل نموده و موجب بهبود کارايي مي گردد.

ادامه دارد...........

مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت گردشگري، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

 شرکت هاي مادر تخصصي( هلدينگ)گردشگري منطقه اي

  مقدمه

امروزه گردشگري در حال تبديل شدن به يكي از ارکان اصلي توسعه در جهان است. بسياري از برنامه‌ريزان و سياست‌گذاران توسعه نيز از صنعت گردشگري به عنوان يكي از عوامل تاثيرگذار بر توسعه پايدار ياد مي‌كنند. البته اين صنعت علاوه بر جنبه اقتصادي، عامل مهمي در پيشبرد اهداف اجتماعي و فرهنگي نيز محسوب مي‌شود. كشورهاي مختلف با اهداف گوناگوني اقدام به توسعه گردشگري مي‌نمايند، دامنه اين اهداف از اقتصاد، فرهنگ، اجتماع تا اهداف سياسي و تبليغاتي براي كشورها يا دولتها گسترده شده است. شايد به همين دليل است که اغلب کشورها به گردشگري به عنوان يک ضرورت نگاه مي کنند و براي نيل به اهداف خود از تمامي ظرفيت ها و امکانات بهره مي برند( داغستاني،سعيد؛ 1386).
نگاهي به آمار تعداد گردشگران جابجا شده در سطح بين الملل و ميزان درآمد‌زايي و اشتغال‌زايي آنها همچنين سطح وسيع تعاملات فرهنگي بين جامعه ميهمان و ميزبان، جايگاه صنعت گردشگري را در تعاملات ملي و بين‌المللي، نمايان مي‌سازد.( سازمان جهاني جهانگردي، 2007) اين تغييرات را مي توان در مباحث عرضه و تقاضا جستجو و دلايل آن را تبيين نمود. بر اساس پيش‌بيني‌هاي سازمان جهاني جهانگردي (WTO)، جابجايي گردشگران بين‌المللي در سطح جهان از 528 ميليون نفر در سال 1995 به 1018 ميليون نفر در سال 2010 افزايش خواهد يافت و با توجه به رو به رشد بودن اقتصاد جهاني و وجود چشم‌اندازي روشن براي اقتصاد جهان، رشد ساليانة صنعت گردشگري تا سال 2015 بالغ بر 6/4 درصد خواهد بود.همچنين طبق برآورد شوراي جهاني جهانگردي و سفر (WTTC) ارزش صنعت گردشگري جهان در سال 2005 به 2/6 تريليون دلار رسيده است که بدين ترتيب 4/5 درصد نسبت به سال قبل از آن، افزايش داشته و در نتيجه براي 305 ميليون نفر، يعني معادل 11 درصد از كل اشتغال جهاني، در صنعت گردشگري اشتغال ايجاد گرديده است.
بر اساس اين گزارش، درآمد صنعت گردشگري در خاورميانه که در سال 2004 در حدود 5/108 ميليارد دلار برآورد شده است، تا سال 2014 به 193 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت. همچنين پيش‌بيني مي‌شود تقاضا براي سفر نيز بين سال‌هاي 2005 و 2014، به ميزان 9/3 درصد در سال افزايش پيدا نمايد. همچنين از کل سرمايه‌گذاري‌هاي ايران در سال 2004، تنها 4/4 درصد آن به بخش گردشگري اختصاص يافت که بدين ترتيب، دولت جمهوري اسلامي ايران پس از دو کشور سريلانکا و بحرين از نظر عدم توجه به اين صنعت قرار گرفته است. حجم کل سرمايه‌گذاري ايران در اين بخش طي سال 2004 نيز معادل 8 درصد رشد واقعي ايران در اين سال بوده است.
در سال 2005 ميلادي نيز با سفرِ بيش از 806 ميليون گردشگر به كشورهايِ مختلف، درآمدي در حدود 700 ميليارد دلار وارد چرخة اقتصاديِ كشورها شده است. در سال 2005سهم ايران ازتعداد گردشگران در حدود 7/1 ميليون نفر بوده كه درآمدي معادل 1074 ميليون دلار عايد كشور شده است. اين در حالي است كه سهم گردشگري منطقة خاورميانه در كل جهان، 1/3 درصد يا 27 ميليون و 600 هزار مسافر بوده است.

شرکت مادر تخصصي در گردشگري به شرکتهايي با هدف اعمال کنترل و مديريت اجزاء تشکيل دهنده صنعت گردشگري در غالب يک يا چند شرکت تابعه گفته مي شود. بايد توجه داشت که شرکت مادر تخصصي نوعا به شکل سهامي اداره مي گردد، مشخص است که شرکت هلدينگ، مستقيما محصول( کالا يا خدمت )عرضه نمي کند و دارايي هاي شرکت هلدينگ سهام شرکتهاي تابعه است. در حقيقت شرکت هلدينگ ستاد فرماندهي شرکتهاي تابعه است. بنابراين بايد داراي بينشي وسيع از کسب و کار شرکتهاي تابعه باشد تا بتواند شرکتهاي تحت فرمان خود را در مسير ارزش آفريني و هم افزايي به طور کارآمد هدايت و رهبري کند. ادامه دارد...................

 

 
سعيد داغستانی - همايش بين المللی سند چش انداز 1404

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:شرکتهای مادر تخصصی _ هلدینگ ) در جهانگردی , | 8:47 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

طرح ملي گردشگری:

برنامه ملي توسعه گردشگري جمهوري اسلامي ايران نخستين بخش از يك طرح فراگير بلندمدت براي توسعه و مديريت گردشگري كشور است. اهداف كلي توسعه بخش گردشگري عبارتند از كمك به ارتقا و تقويت روابط ايران با ساير كشورها به عنوان بخشي از استراتژي گفتگوي بين تمدن ها، ايجاد اشتغال براي جوانان و افراد بيكار، فراهم آوردن فرصت هاي اقتصادي درمناطق روستايي، افزايش درآمدهاي ارزي كشور، كمك به ارتقای سطح رفاه اجتماعي و مهمتر از همه حصول اطمينان از پايدار بودن توسعه گردشگري از لحاظ زيست محيطي و اجتماعي فرهنگي.

در اين برنامه کشور ايران  به هفت منطقه تقسيم شده است و براي هر يک از اين مناطق استراتژي و راهبردهاي توسعه گردشگري جداگانه اي در نظر گرفته شده است. هفت منطقه گردشگري ايران در جدول شماره 1-1 نشان داده شده است. 

جدول شماره: مناطق گردشگري در ايران

شماره منطقه

نام منطقه

محدوده

1

البرز

استان‌هاي ساحلي درياي خزر (مازندران و گلستان)، استان‌هاي کوهستاني و کويري تهران، سمنان، قم، قزوين و مرکزي

2

سبلان

استان ساحلي درياي خزر (گيلان)، استان کوهستاني اردبيل، استان آذربايجان‌شرقي و دشت هاي استان زنجان

3

غربي

استان‌هاي همدان، آذربايجان‌غربي، کردستان، کرمانشاه، ايلام و لرستان

4

پايتخت باستاني

دشت هاي خوزستان و منطقه کوهستاني چهارمحال و بختياري

5

قلب ايران (پرشيا)

استان هاي کوهستاني و کويري اصفهان و فارس و استان کوهستاني کهگیلويه و بويراحمد و استان ساحلي بوشهر

6

کاروان جنوبي

استان هاي کويري يزد و کرمان و استان ساحلي هرمزگان

7

مرزهاي شرقي

خراسان و مناطق کويري و ساحلي سيستان و بلوچستان

مأخذ: طرح ملي گردشگري

اهداف کلان و ملي برنامه ملي توسعه عبارتند از :

-       كمك به تقويت روابط ايران با ساير كشورها به عنوان بخشي از استراتژي گفتگوي تمدن ها

-       ايجاد اشتغال براي جوانان، زنان و بيكاران

-       ايجاد فرصت هاي اقتصادي در مناطق روستايي

-       افزايش درآمد ارزي كشور

-       كمك به ارتقاء سطح رفاه اجتماعي

-    مهمتر از همه كسب اطمينان از پايدار بودن توسعه گردشگري از لحاظ زيست محيطي و اجتماعي فرهنگي

 


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 24 خرداد 1391برچسب:طرح ملي گردشگری, گردشگری, جهانگردی و توریسم , | 1:1 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 كليات

1. 1. مقدمه

در فرآيند سير تكامل مديريت محيط ‌زيست به عنوان يك نظام گسترده و پويا براي مواجهه با آلودگي و تخريب محيط‌زيست، رويكردهاي پيشگيرانه بسياري مورد نظر قرار گرفته‌اند. در اين راستا از پايان دهه 1960 ميلادي، ارزيابي اثرات زيست‌محيطي به عنوان فعاليتي به منظور شناسايي و پيش‌بيني اثرات يك پروژه بر روي رفاه و سلامت انسان و نيز محيط بيولوژيكي او به منظور بررسي و انتشار اطلاعات اين اثرات مطرح و اجراي قانوني آن جايگاه ويژه‌اي در كشورهاي مختلف جهان يافته است (منوري 1380).

با توجه به اثرات تخريبي و بعضاً غيرقابل جبران و بسيار پرهزينه بسياري از پروژه‌هاي توسعه، ارزيابي اثرات زيست‌محيطي به عنوان يك ابزار قدرتمند براي دستيابي به توسعه پايدار از سال 1373 در كشور ايران نيز جايگاه قانوني يافته است و تعداد پروژه‌هايي كه تاكنون توسط شورايعالي حفاظت محيط‌زيست مورد تصويب قرار گرفته‌اند رو به افزايش است. پروژه حاضر «ارزيابي اثرات زيست‌محيطي فعاليت‌هاي گردشگري در دره‌هاي طرقبه و شانديز مشهد» نمونه‌اي از آن است.

 1. 2. تعريف ارزيابي اثرات زيست‌محيطي

ارزيابي اثرات زيست‌محيطي عبارتست از فرايند و جريان بررسي و مطالعات رسمي جهت پيش‌بيني اثرات فعاليت‌ها و عملكردهاي يك پروژه بر محيط‌زيست، سلامت انسان‌ها و رفاه اجتماعي و يا به عبارت ديگر شناسايي و ارزيابي سيستميك پيامدهاي پروژه‌ها، برنامه‌ها و طرح‌ها بر اجزاء فيزيكي - شيميايي، بيولوژيكي، اقتصادي - اجتماعي و فرهنگي محيط‌زيست است (كانتر 1996).

در روند انجام ارزيابي اثرات، فشارهاي وارده بر منابع طبيعي، خسارات و آسيب‌هاي احتمالي بر محيط، انسان، نوع معيشت و فرهنگ، شناسايي و پيش‌بيني مي‌گردد. پس از مرحله شناسايي و پيش‌بيني اثرات كه از طريق متدلوژي مناسب انجام مي‌گيرد. گزينه يا گزينه‌هاي اصلاحي و اقدامات مناسب جهت كاهش اثرات سوء پيشنهاد مي‌شود.

انجام صحيح ارزييابي اثرات زيست‌محيطي سهم به‌سزايي در رسيدن به توسعه پايدار دارد زيرا مشخص مي‌كند كه پروژه مورد نظر چگونه و در چه سطحي اجرا شود تا اثرات غيرقابل قبول چنداني نداشته بشد و بيشترين سودمندي را عايد سازد. به ويژه ارزيابي اثرات زيست‌محيطي ما را مطمئن مي‌سازد كه پروژه مورد نظر به نحوي اجرا مي‌شود كه:

·        استفاده، حفاظت و مديريت منابع به نحو مناسبي صورت مي‌گيرد.

·        استفاده از ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي محيط درخور و مناسب بوده است.

·        سرمايه‌هاي طبيعي تخريب نشده و يا به طرز غيرقابل برگشتي مصرف نشده اند.

·        فرآيندهاي اكولوژيك و مناطق باستاني باارزش ايمن مانده‌اند.

·        سلامت انسان و رفاه جوامع حفظ شده و شكل سنتي زندگي از هم گسيخته نشده است.

منجر به دستيابي به منافع اقتصادي و اجتماعي پايدار و عادلانه مي‌شود.


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:ارزیابی زیست محیطی و گردشگری , | 23:58 | نويسنده : سعيد داغستاني |

  کتاب جاذبه هاي گردشگري " مفاهيم، مديريت و برنامه ريزي"
 به قلم سعيد داغستاني و به همت انتشارات  مهكامه منتشر گرديد. كتاب مذكور به تفصيل و با نگرشي همه جانبه در باب جاذبه هاي گردشگري به بحث و کنکاش پرداخته است و تلاش نموده است تا کليه نظرياتي که در اين رابطه وجود دارد را به رشته تحرير درآورد. بررسي هاي ذکر شده خواننده را به درک مفاهيم زير قادر مي سازد:

 

*    نگرشها و نظريات مختلف در رابطه با جاذبه هاي گردشگري

 *    مديريت و برنامه ريزي جاذبه هاي گردشگري ( طبيعي، فرهنگي – تاريخي و انسان ساخت )  از تئوري تا عمل

 *    شاخصها، معيارها و تکنيکهاي مديريت و برنامه ريزي جاذبه ها

 و در عمل، خوانندگان را با سوالات متعدد، بحث و تبادل نظر و تحقيقات ميداني تشويق و قادر مي نمايد تا ديدگاه هاي مختلف و مفاهيم علمي را شخصا به بوته آزمون بگذارد و ارتباطات بين آنها را درک نموده تا در نهايت از خواننده بودن صرف به يک تحليل گر مسايل مربوط به جاذبه ها بدل شود. اين موضوع با  ارائه بررسي جاذبه ها در سه سطح کشوري، استاني و شهرستان به انتها مي رسد.

خريد كتاب از طريق انتشارات مهكامه و تلفن 66961509  021ميسر است. 


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:كتاب جاذبه هاي گردشگري, مديريت جاذبه ها, برنامه ريزي جاذبه ها,‌ شاخصهاي جاذبه ها , | 10:13 | نويسنده : سعيد داغستاني |

مقدمه كتاب جاذبه هاي گردشگري( مفاهيم، مديريت و برنامه ريزي )، اثر سعيد داغستاني،‌ كارشناس ارشد مديريت جهانگردي از دانشگاه علامه طباطبايي.

 هر روزه شاهد بازگشايي،‌ حضور گردشگران و مردم در جاذبه هاي گردشگري، تفريحي و فراغتي در سراسر دنيا و کشورمان هستيم. از پارکهاي موضوعي مانند والت ديسني گرفته تا آکواريومهاي بزرگ شهري و بازسازي بناهاي تاريخي – فرهنگي به عنوان محلهاي اقامت و ... كه همگي آنها جزيي از صنعت بزرگ گردشگري محسوب مي گردند. جاذبه هاي گردشگري جزء مهمترين اجزاء صنعت مذكور  محسوب مي گردند و برخورداري و عدم برخورداري از آنها، مي تواند پايه گذار چگونگي و نحوه توسعه در هر منطقه اي باشد. لذا شناختي جامع و مبتني بر واقعيت، اولويت هاي برنامه ريزي و توسعه را مشخص مي نمايد. در اين ميان دستيابي به جاذبه هايي با کشش جذب گردشگران از اقصي نقاط جهان و در حقيقت تبديل شدن به يک مقصد به مانند بسياري از امور، نيازمند نگرش و پشتوانه هاي علمي است.  

كتاب جاذبه هاي گردشگري( مفاهيم، مديريت و برنامه ريزي ) راهنمايي علمي و عملي در رابطه با مديريت و برنامه ريزي جاذبه هاي گردشگري است که مشتمل بر چهار فصل مي باشد.

·        فصل نخست مقدمه اي بر جاذبه هاي گردشگري است كه به اهميت و جايگاه جاذبه ها و ارتباط آنها با ساير مفاهيم صنعت گردشگري اشاره دارد. همچنين در بخش گونه شناسي جاذبه ها،  به بررسي نگرشها و تقسيم بندي هاي مختلف از جاذبه ها پرداخته است.

·        فصل دوم به موضوعات مديريت جاذبه هاي گردشگري اشاره دارد و موضوعات متعدد آن را در جاذبه هاي گردشگري  مورد واكاوي و تبيين قرار داده است.

·        در فصل سوم کتاب به شاخصها، معيارها و همچنين به انواع مختلف برنامه ريزي و تکنيکهاي قابل استفاده در مديريت جاذبه ها اشاره شده است.

·        در نهايت در فصل چهارم کتاب،  نمونه هاي موردي در سه سطح ملي، استاني و شهرستان ارايه شده است تا معيارها و شاخصهاي تدوين شده مورد آزمون واقع شوند. بدين ترتيب كليه مطالبي که در فصول قبل ذکر شده به بوته آزمون گذاشته شده است.  

کتاب مذكور جزء نخستين كتابهايي به شمار مي رود كه  به تفصيل و با نگرشي علمي و همه جانبه در باب جاذبه هاي گردشگري به بحث و کنکاش پرداخته است و تلاش نموده است تا کليه نظرياتي که در اين رابطه وجود دارد را به رشته تحرير درآورد. بررسي هاي ذکر شده خواننده را به درک مفاهيم زير قادر مي سازد:

*    نگرشها و نظريات مختلف در رابطه با جاذبه هاي گردشگري

*    مديريت و برنامه ريزي جاذبه هاي گردشگري ( طبيعي، فرهنگي – تاريخي و انسان ساخت )  از تئوري تا عمل

*    شاخصها، معيارها و تکنيکهاي مديريت و برنامه ريزي جاذبه ها

 


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد